Steg 3: Barnsamtal

För att göra barn och vårdnadshavare delaktiga, och för att inhämta deras perspektiv på barnets behov och situation genomförs ett Barnsamtal. Samtalet ska säkerställa att barnets bästa är i fokus och komplettera det som redan är känt kring barnet.

Samtalsunderlag

För att möjliggöra för barn och vårdnadshavare att beskriva hela barnets livssituation används Samtalsunderlag. Samtalsunderlaget finns här, i Barnets plan sid 5 och 6 men kan även användas fristående från Barnets plan. Samtalsunderlagen består av en graderade Behovskompass där både barn och vårdnadshavares skattning framgår.

På baksidan finns det möjlighet att kommentera respektive område för att beskriva skattningen.

I rutan - Vilka behov behöver vi arbeta med just nu? beskriver du vad barn och vårdnadshavare vill att vi tillsammans arbetar vidare med.

STÖDMaterial att använda i Barnsamtal

Det finns Samtalstärningar, Samtalsblomma och Samtalskort att använda i samtalet med barn och vårdnadshavare. För de yngre barnen finns påståendena att samtala kring på Samtalstärningarna eller i blombladen på Samtalsblomman. För äldre barn och vårdnadshavare (som inte gör enkät) används påståendena på Samtalskorten.

Samtalsblomman hittar du här, men tärningar och samtalskort ska finnas i din verksamhet.

 

Hur genomför jag ett Barnsamtal?

Digitalt samtal med barn eller vårdnadshavare

  1. Barn och vårdnadshavare erbjuds att beskriva barnets behov via en digital enkät (för vårdnadshavare) eller i appen Ommej (för barn). Frågorna utgår från Behovskompassen och Samtalskorten.

  2. De skattar varje område i Behovskompassen (1–5) och kan lämna kommentarer.

  3. Enkäten avslutas med att de sammanfattar vilka områden som fungerar bra, vilka de önskar stöd inom, samt om de har kontakt med någon verksamhet.

  4. Svaren tas emot av Barnkontakt eller annan utsedd person, som fyller i Samtalsunderlaget. Vid behov kan informationen kompletteras i samtal.

Samtal med Vårdnadshavare

  1. Vårdnadshavare bjuds in till samtal där Behovskompassens åtta områden gås igenom med stöd av Samtalskorten.

  2. Vårdnadshavaren beskriver och skattar varje område (1–5).

  3. Eventuella förtydliganden dokumenteras i Samtalsunderlaget.

  4. Samtalet avslutas med en sammanfattning:

    • Vilka behovsområden fungerar bra?

    • Vilka vill ni ha stöd i?

    • Har ni kontakt med någon verksamhet?

 

Samtal med Barnet

  1. Barnet samtalar med en trygg vuxen med god relation till barnet.

  2. Samtalets syfte förklaras, och barnet får veta att samtalet bygger på Behovskompassen.

  3. Barnet väljer vilket område som samtalet ska börja med.

  4. Barnet beskriver hur området fungerar och skattar (1–5), med stöd av samtalsmaterial. Därefter väljs nästa område.

  5. Det betonas att det inte finns rätt eller fel – barnets perspektiv är i fokus.

  6. Samtalet avslutas med att barnet beskriver:
    • Vad fungerar bra?
    • Vad vill jag ha hjälp med?
    • Har jag stöd från någon verksamhet?

Summering av barnsamtal

Efter att du har inhämtat barnets och vårdnadshavares syn på barnets behov och situation, summerar du innehållet i Samtalsunderlaget till Barnkontakt:
• Vad vill barnet och vårdnadshavare arbeta vidare med för att förbättra den nuvarande situationen?
• Vilka behovsområden fungerar bra?
• Vilka behovsområden behöver stärkas?
• Vilka verksamheter (om några) har familjen kontakt med?


Ladda ner hela vägledningen här: